Taktikal Man Utd mengalahkan Leeds United

Analisis taktikal bagaimana Ole Gunnar Solskjaer Manchester United menghancurkan saingan pahit Leeds United di Liga Perdana.

Bagaimana Taktikal Man Utd mengalahkan Leeds United

Bagaimana Taktikal Man Utd mengalahkan Leeds United
Bagaimana Taktikal Man Utd mengalahkan Leeds United


Analisis taktikal bagaimana Ole Gunnar Solskjaer Manchester United menghancurkan saingan pahit Leeds United di Liga Perdana.


Kepulangan yang luar biasa untuk Manchester United dan Ole Gunnar Solskjaer untuk tadi malam. Mereka hanya memenangi perlawanan kedua mereka di Old Trafford musim ini. Man utd berjaya memukul saingan bersejarah Leeds United untuk enam dengan penyokong Scott McTominay menjadi tumpuan utama.


Permainan ini dipratonton sebagai pertemuan di mana dua gaya yang sangat berbeza akan bertentangan. Mentaliti serangan Leeds United terhadap pukulan lawan yang lebih berhati-hati, dan strategi Man Utd yang memperlihatkan falsafah Marcelo Bielsa agak naif. Tetapi ini Hasilnya tidak akan membimbangkan pemain Argentina itu, yang akan berpegang pada prinsipnya untuk permainan di masa depan.


Dari segi personel, Solskjaer berbaris dalam pilihannya 4-2-3-1, dengan 5 perubahan dari kemenangan tipis di Bramall Lane. David de Gea kembali di antara tongkat, begitu juga Luke Shaw di sebelah kiri. Scott McTominay dan Fred menggantikan Paul Pogba dan Nemanja Matic sebagai pusing pusing tengah.


Dalam pemilihan yang lebih mengejutkan, Daniel James bermain di sebelah kanan. Menaikkan banyak kening penyokong setia Man Utd setelah beberapa persembahan buruk pada awal kempen. Namun ia akan terbukti menjadi langkah utama. Kecepatan mentah Welshman mengeksploitasi ruang yang ditinggalkan oleh pasukan Leeds United yang memikat. Paparannya yang bertenaga dihargai dengan gol kelima Man Utd. Penamat kemas melalui kaki Ilian Meslier setelah sentuhan mewah untuk mengelak Luke Ayling.


Pasangan tengah pertahanan tengah Ole dari Scotsman dan pemain Brazil kembali menentang harapan. Mereka mengumpulkan dua pemain tengah menyerang tengah Leeds, Rodrigo dan Matheusz Klich, dengan hebat. Tidak membenarkan ruang yang betul atau masa di bola untuk memilih hantaran comel dan berani untuk ke arah Patrick Bamford mengejar.


Memang, Leeds United terhalang secara bertahan dengan ketiadaan pemain pertahanan tengah utama Robin Koch dan Diego Llorente kerana kecederaan. Tetapi mengingat bentuk kehancuran yang dipamerkan dari depan Man Utd empat malam ini. Kedua-duanya akan membuat pekerjaan mereka dipotong maksimal, kerana kedua-duanya Luke Ayling dan Liam Cooper melakukannya.


Bagaimana Ole Gunnar Solskjaer secara taktikal mengalahkan Marcelo Bielsa


Prestasi Scott McTominay memuncak pada tiga minit pertama permainan. Ia menjaringkan dua penyudah yang sangat luar biasa di luar pertahanan Leeds dan Meslier. Pertama kali ditepis oleh jimat Bruno Fernandes sebagai pemain tengah membiarkan bola berlari di tubuhnya memukul tembakan manis. Meslier tidak dapat melakukan apa-apa kerana ia meluru ke sudut gawang. Yang kedua berlaku dengan McTominay menerima bola terbalik yang pintar dari Anthony Martial. Lalu oleh Scot dengan pukulan dari kaki kirinya.


Kedua gol itu dihasilkan dari keterbukaan Leeds di tengah lapangan, dan Man Utd memanfaatkan kesilapan. Dengan kejam menghukum lawan mereka yang baru dipromosikan; Klich, Rodrigo dan Kalvin Phillips semua bersalah kerana hantaran ceroboh di ruang enjin Leeds. Press awal Man Utd lebih fokus di kawasan luas dan berpusing-pusing di bahagian belakang. Lalu memaksa bola melintasi pemain tengah yang ditandai dengan ketat. Pada akhirnya akan kehilangan bola dan menyebabkan peralihan serangan cepat.


Leeds United, meski menemukan diri mereka dua dalam tiga minit, terus mendorong ke depan, dihasratkan oleh pengurus karismatik mereka. Tetapi mereka dihukum sekali lagi pada 20 minit. Pergantian pantas di garisan tengah membolehkan James melaju jauh ke wilayah Leeds, dan Martial. Dengan mahir menempati perhatian Ayling, terbukti cukup mengganggu ketika bola melantun dengan baik ke jalan Fernandes. Dia memasuki kawasan belakang Phillips, dan Portugis menyapu gol ketiga United.


Hanya tujuh minit kemudian, tiga akan menjadi empat dari gol berikutnya di sudut. Leeds United telah menggunakan sistem penanda bahagian-zonal, bahagian-orang. Memberi tumpuan kepada empat sasaran United di 18-yard. Cooper di Maguire, Phillips di Lindelof, Ayling di McTominay, dan Klich di Bruno Fernandes. Tetapi Lindelof, pemain yang paling tidak mungkin disangkakan muncul, tanpa bertentangan, di tiang jauh. Dia menghindari Phillips yang berhati-hati, untuk pulang dari Martial yang dieksekusi dengan baik di pos berhampiran.


Daniel James berjaya menjadikannya lima, dengan Man Utd sekali lagi menghukum pelawat kerana kesalahan yang salah di tengah padang. Satu lagi pemanduan dari McTominay, penuh semangat. Memasukkan pemain Wales itu setelah melakukan sentuhan cantik di sudut untuk menjauh dari Ayling.


Permainan ini juga menonjolkan lagi sikap tidak mementingkan diri dari Martial. Melibatkan dua timbalan Leeds United di babak tengah. Gol keenam adalah sepenuhnya dari kehadiran pemain Perancis itu di depan garis belakang Leeds. Memenangi penalti setelah menerima bola di kawasan yang ketat, dan momentum memandu membantunya melakukan pelanggaran dari Pascal Struijk pengganti.


Tidak ada yang boleh dilakukan pasukan tuan rumah untuk menjaringkan gol kedua pelawat. Penjepit spekulatif dari Stuart Dallas yang serba boleh melengkung dari jangkauan de Gea yang tidak menyenangkan, tetapi gol pertama. Menjadikannya 4-1 sebelum separuh masa, adalah satu lagi tamparan dari satu set permainan – Cooper menggeliat bebas untuk mengangguk pulang. Ini hanya dapat menunjukkan kekurangan kerja untuk mempertahankan set-set di tempat latihan. Sistem penandaan zon sekali lagi menjadi alasan kejatuhan United dari bola mati, dengan Fred, sangat luar biasa. Dia diarahkan untuk menyekat perampokan bek tengah menjulang masuk ke dalam kotak.


Leeds United akan, walaupun ‘pemalu’ yang jelas tercermin dari garis skor. Namun akan tetap mendapat pujian atas pendekatan mereka yang berani dalam permainan ini. Mungkin memang demikian, dengan mentalitas yang selalu begitu menyegarkan untuk dilihat dalam dunia bola sepak yang pragmatik hari ini. Tetapi sayangnya untuk Bielsa, gaya Leeds bermain tepat ke tangan Ole Gunnar Solskjaer. Serangan balas, begitu kerap senjata kegemarannya digunakan untuk kesempurnaan mutlak, menghancurkan ‘Bielsa-ball’, mengangkat United kembali menjadi pertarungan gelaran.


Adakah Manchester United kembali? Kami pernah mendengarnya sebelumnya dengan persembahan seperti ini, tetapi kelemahan pertahanan tetap relevan. David de Gea sering kali beraksi setelah beberapa pertahanan yang buruk. Contoh yang menyedihkan adalah ketidakpedulian Aaron Wan-Bissaka mengenai Raphinha yang menyerang di tiang jauh setelah umpan silang Rodrigo. Penjaga gol Sepanyol itu melakukan penyelamatan yang sangat baik untuk mengekalkan skor di kedudukan 4-1. Leeds United dengan mudah dapat mengurangkan separuh defisit dan mengumpulkan momentum untuk pertarungan besar.