Man Utd Preview - Manchester United Draw Real Sociedad pada pusingan 32 UEL

Manchester United adalah pasukan ketiga di luar pot, ditandingi Real Sociedad untuk mendapat tempat di pusingan 16.

Manchester United Draw Real Sociedad pada pusingan 32 UEL

Manchester United Draw Real Sociedad pada pusingan 32 UEL
Manchester United Draw Real Sociedad pada pusingan 32 UEL


Kurang dari seminggu selepas Manchester United kecewa dari Liga Juara-Juara, pusingan 32 Liga Europa telah ditarik. Walaupun pasukan Ole melakukan usaha yang luar biasa dalam permainan peringkat kumpulan awal, meraih tiga mata menentang pasukan yang kuat seperti PSG dan RB Leipzig, The Red Devils tidak dapat mengekalkan konsistensi mereka dan akhirnya menduduki tempat ke-3 dalam Kumpulan H, jatuh ke Liga Europa.

Manchester United di pusingan 32 Liga Europa, Real Sociedad


Manchester United adalah pasukan ketiga di luar pot, ditandingi Real Sociedad untuk mendapat tempat di pusingan 16. Pemulangan Manchester United ke Liga Europa bermula pada 18 Februari dengan perlawanan kedua dimainkan pada minggu berikutnya. Ikatan yang bagus untuk Manchester United, kerana masa perjalanan yang lebih pendek berbanding tempat lain yang mungkin mereka boleh bermain.



Real Sociedad kini berada di tangga teratas Sepanyol, mendahului pasukan gergasi seperti Barcelona, ​​Real Madrid, dan Atlético Madrid. Pasukan yang dikendalikan oleh Imanol Alguacil masih belum tewas dalam perlawanan liga sejak akhir September di mana mereka tewas 0-1 kepada Valencia.



Kedua-dua pasukan tidak bertemu dalam perlawanan persaingan sejak 2013, di mana Manchester United menang 1-0 dalam perlawanan peringkat kumpulan pertama dalam pertandingan Liga Juara-Juara dan seri 0-0 pada perlawanan kedua. Pada masa itu, Manchester United dikendalikan oleh David Moyes dan menjanjikan prospek, Adnan Januzaj berhasil ke bangku simpanan.



Lebih 12 bulan kemudian, David Moyes dipecat kerana bentuk biasa-biasa saja dan menguruskan Real Sociedad. Dia kemudiannya dipecat setahun kemudian. Selain itu, prospek Belgia Adnan Januzaj meninggalkan The Reds pada tahun 2017 untuk bergabung dengan Real Sociedad. Sejak itu, dia terbukti menunjukkan persembahan yang mengagumkan di Sepanyol dan masih ditempatkan di sana hari ini. Dengan andaian tidak ada kecederaan sehingga perlawanan pertama, kita dapat melihat Januzaj kembali ke Old Trafford untuk pertama kalinya.



Wajah lain yang tidak asing lagi dapat kembali ke Manchester, ketika David Silva melakukan pertukaran ke kelab yang berpusat di San Sebastian di jendela perpindahan terakhir. Setelah sepuluh tahun bertanding di saingan Manchester United, masa David Silva berakhir dan meninggalkan untuk menyertai lawan UEL Manchester United secara percuma.



Sociedad terbukti dapat mewakili permainan yang mencabar. Pasukan itu menduduki tempat kedua dalam kumpulan mereka di bawah Napoli. Bintang muda di antara barisan mereka termasuk Alexander Isak, penyerang Sweden yang melonjak ke tempat kejadian dalam kempen La Liga baru-baru ini, mengumpulkan 9 gol dan 1 assist sepanjang musim.



Adalah standard bagi Sociedad untuk bersaing dengan formasi 4-2-3-1 atau 4-4-2. Manchester United juga biasa menggunakan formasi 4-2-3-1. Pasukan Sepanyol secara konsisten menggunakan lebar di sisi mereka dengan pemain sayap seperti Mikel Oyarzabal bertindak sebagai ancaman hebat di bahagian sayap.



Dengan kekuatan dan kedalaman Manchester United di seluruh pasukan, permainan harus menjadi milik mereka untuk diambil, walaupun Real Sociedad akan berusaha memanfaatkan ketidakkonsistenan Manchester United di seluruh skuad. Perjuangan The Red Devils baru-baru ini di Eropah dapat memberi tekanan kepada mereka ketika mereka ingin mempertahankan tempat mereka dalam beberapa bentuk persaingan Eropah. Lebih jauh lagi, jika The Reds dapat memenangi kejohanan itu, ia boleh membolehkan mereka kembali ke Liga Juara-Juara, tempat Manchester United berada.



Ole Gunnar Solskjaer perlu menggunakan gudang terbaiknya dan memastikan dia menang seri, kerana keluar dalam Liga Europa dapat membuktikan mengancam pekerjaannya. Mudah-mudahan, dia dapat terus memenangkan kepingan perak pertamanya dalam peranan itu.